пятница, 7 октября 2011 г.

Makanan Kegemaran Rasulullah SAW

Salam alaikum


Hari ini diri kita masih sihat, masih bernyawa dan mampu menggunakan paru-paru untuk mengepam keluar masuk oksigen daripada luar kedalam tubuh, dan keluar semula. Alhamdulillah, itu juga satu nikmat.


Kita semua tahu, makanan berkhasiat boleh menyediakan kita tubuh yang mantap, pemikiran yang tangkas dan cekap. Kita juga sudah menteliti piramid makanan sejak dari bangku sekolah lagi, dan boleh dikirakan sebagai arif tentang makanan apa yang perlu diambil untuk sihat. jika ditanya pada setiap orang, makanan apa yang menyihatkan? rata-rata mesti menjawab sayur, bijirin, buah-buahan, dan sebagainya.


Ya, betul semua jawapan anda. Tapi kali ini kami ingin menyentuh tentang makanan kegemaran Baginda Nabi Muhammad SAW. Tahukah anda apakah makanan kegemaran baginda?


1. Barli

bali ini sangat sedap dibuat minuman. juga boleh menghilangkan kepanasan, dan demam.



2. Kurma



3. Buah Tin

Riwayat dari Abu Zar r.a. bahawa Nabi SAW dihadiahkan satu bekas buah tin.Lalu Nabi SAW mengajak sahabat-sahabatnya makan. Nabi pun turut sama makan.Kemudian baginda SAW bersabda " Kalau aku perkatakan tentang buah yang diturunkan dari syurga, nescaya aku katakan inilah dia. Kerana buah-buahan syurga tidak berbiji. Oleh itu makanlah buah ini. Sesungguhnya dia menghentikan penyakit buasir, serta bermanfaat untuk sakit-sakit badan."


4. Anggur


5. Madu

Nabi Muhammad SAW bersabda: "Barangsiapa minum madu setiap bulan dengan niat melakukan nasihat Al-Quran, maka Allah SWT akan menyembuhkannya dari 77 penyakit"
6. Tembikai

Nabi Muhammad SAW turut memakan buah tembikai selain daripada buah tamar. Abu Daud dan Tirmizi merekodkan, Aisyah RA berkata: “Rasulullah pernah memakan buah tembikai bersama-sama buah tamar basah”

7. Susu
Dari Ibnu Abbas r.a,dia menceritakan:

"bersama Rasulullah s.a.w,aku dan Khalid bin Walid menemui Maimunah,lalu dia(Maimunah) membawakan kami satu benjana berisi susu,lalu baginda meminum sebahagian darinya.Pada waktu itu,aku berada di sebelah kanan baginda,sedangkan Khalid berada di sebelah kirinya.kemudian baginda berucap kepadaku,
'selanjutnya minuman ini gilirinmu,jika engkau berkenan,berikan kepada Khalid.
Kemudian baginda bersabda,
'Tidak ada makanan dan minuman yang menandingi susu."

(Hadist riwayat Ibnu Majah)
8. Cendawan

Nabi Muhammad SAW pernah bersabda." cendawan adalah penyembuh untuk mata. juga boleh digunakan untuk mengawal kehamilan dan mengelakkan kelumpuhan".


9. Minyak Zaitun




10. Buah Delima

Harb dan lainnya meriwayatkan juga dari Ali bin Abi Thalib bahwa Rasulullah bersabda yang ertinya, “ Makanlah buah delima beserta minyak dan atau lemaknya karena ia dapat mengaktifkan pencernaan” (HR. Imam Ahmad)
11. Cuka


12. Air

Nabi Muhammad SAW pernah bersabda,"Air adalah minuman terbaik di dunia ini, ketika dahaga minumlah dengan hirupan dan bukan dengan gelojoh, kerana gelojoh boleh membawa penyakit hati"



Berikut adalah serba sedikit info tentang makanan yang berkhasiat menjadi kegemaran Rasulullah SAW.


Makanan rasulullah, makanan orang yang mencintai kita sebelum kita lahir lagi sememangnya sangat bermanfaat. tidak dijadikan amalan oleh Nabi jikalau makanan itu memudaratkan diri sendiri. pasti ada sebab mengapa Rasulullah meninggalkan semua ini kepada kita. sama-samalah kita mengkajinya. 




“dan makanlah makanan yang halal lagi baik (thayib) dari apa yang telah dirizkikan kepadamu dan bertaqwalah kepada Allah dan kamu beriman kepada-Nya”   
al-Maidah:88


wallahualam.

0 коммент.:

Отправить комментарий